Omien oikeuksien luettelo:

  1. Minulla on oikeus pyytää haluamaani
  2. Minulla on oikeus vastata kieltävästi pyyntöihin ja vaatimuksiin, joita en voi täyttää
  3. Minulla on oikeus ilmaista kaikkia – sekä myönteisiä että kielteisiä tunteitani
  4. Minull on oikeus muuttaa mieltäni
  5. Minulla on oikeus tehdä virheitä ja olla epätäydellinen
  6. Minulla on oikeus omien arvojeni ja moraalikäsistysteni mukaan
  7. Minulla on oikeus sanoa "Ei" kaikelle, mihin en koe olevani valmis, mikä tuntuu vaaralliselta tai mikä loukkaa arvojani
  8. Minulla on oikeus päättää omien asioitteni tärkeysjärjestyksestä
  9. Minulla on oikeus olla vastaamatta muiden käytöksestä, teoista, tunteista tai ongelmista
  10. Minulla on oikeus odottaa muilta rehellisyyttä
  11. Minulla on oikeus suuttua rakastamalleni henkilölle
  12. Minulla on oikeus olla täysin oma itseni
  13. Minulla on oikeus pelätä ja sanoa, että minua pelottaa
  14. Minulla on oikeus sanoa " En tiedä"
  15. Minulla on oikeus olla selittelemättä tai puolustelematta käytöstäni
  16. Minulla on oikeus tehdä päätöksiä tunteitteni pohjalta
  17. Minulla on oikeus kaivata omaa tilaa ja aikaa
  18. Minulla on oikeus olla leikkillinen ja kevytmielinen
  19. Minulla on oikeus olla läheisiäni terveempi
  20. Minulla on oikeus olla ympäristössä, jossa mienua ei kohdella huonosti
  21. Minulla on oikeus saada ystäviä ja viihtyä ihmisten seurassa
  22. Minulla on oikeus muuttua ja kasvaa
  23. Minulla on oikeus siihen, että muut kunnioittavat tarpeitani ja toiveitani
  24. Minulla on oikeus saada arvokasta ja kunnioittavaa kohtelua
  25. Minulla on oikeus olla onnellinen